Selkokielinen tehtäväpaketti kirjaan ”Kuinka saavutetaan zanshin”

(Tämä sivu täydentyy!)

Nokkahiirikuva kertoo

millaisesta tehtävästä on kyse.

Kuinka saavutetaan zanshin -kirjaa

voi lukea yksin tai yhdessä.

Alla on siihen liittyviä harjoituksia.

Tehtävistä saat myös ideoita,

jos teet kirjasta lukupäiväkirjaa.

Ennen kuin aloitat lukemisen

Mitä odotat tältä kirjalta?

Mitä kirjan kannesta voi päätellä sen sisällöstä?

Kirjoita ylös ajatuksiasi.

Kun olet lukenut kirjan,

voit katsoa, miten ajatuksesi

vastasivat kirjan sisältöä.

Kuka kirjan on kirjoittanut?

Minä vuonna kirja on ilmestynyt?

Oletko lukenut muita saman kirjailijan teoksia?

Kirjan aloitus

(sivut 7–9)

Miksi 13-vuotias pelaa peliä,

jonka ikäraja on 16 vuotta?

Miksi peleillä on ikärajat?

Pitääkö pelien ikärajoja mielestäsi nuodattaa?

Oliko sinusta oikein,

että Ansku katkaisi Arsin pelin?

Miksi hän teki niin?

Mitä pelin katkaisemisesta seurasi Arsille

tai hänen joukkueelleen?

Mitä Ansku olisi voinut tehdä,

sen sijaan että katkaisi pelin?

Paritehtävät

Toinen parista on Arsi, toinen Ansku.

Ansku yrittää perustella,

miksi pelaaminen täytyy lopettaa.

Arsi yrittää perustella,

miksi pelaamista ei voi nyt lopettaa.

Ansku on katkaissut Arsin pelin.

Mitä sitten tapahtuu?

Yrittäkää päästä tilanteeseen,

jossa molemmat ovat tyytyväisiä.

Ryhmätehtävä

Oppilas A on ensin Arsi,

joka on koneella pelaamassa.

Oppilas B tulee hänen luokseen

ja yrittää päästä itse koneelle.

Hän sanoo vaikka:

”Pihalla annetaan kaikille rahaa!”

Arsi (siis oppilas A) vastaa esimerkiksi:

”Rahaa? Minäkin haluan!”

ja lähtee pois tietokoneelta.

Nyt oppilas B:stä tulee Arsi.

Sitten oppilas C tulee paikalle,

ja sanoo vaikka:

”Etkö näe? Talo palaa!”

Arsi (oppilas B) hyppää ylös ja huutaa:

”Apua! Tulipalo!”

ja juoksee pois,

jolloin oppilas C:stä tulee Arsi.

Tässä tehtävässä on tärkeää,

että Arsi suostuu aina lähtemään pois.

Syyt lähtemiselle saavat olla

hassuja tai järjettömiä.

Poika nimeltä perse

(sivut 10–13)

Miltä sinusta tuntui

aloittaa koulu tai yläkoulu?

Keskustelkaa lukemisen jälkeen

Mitä tunteita koit

ensimmäisenä koulupäivänä?

Miksi Korsto alkoi nimitellä Arsia?

Miksi melkein kaikki nauroivat Arsille?

Ryhmätehtävä

Tehkää kaikki yhdessä yhteiskuva,

jonka aihe on ”Ensimmäinen päivä koulussa”.

Ensin yksi oppilas menee muiden eteen.

Hän sanoo esimerkiksi:

”Olen opettaja, joka jännittää

minkälaisia oppilaita luokalle on tulossa.”

Oppilas ottaa asennon,

joka sopii sellaiselle opettajalle.

Seuraava oppilas menee vaikka

hänen eteensä kontalleen

ja sanoo:

”Minä olen opettajan pulpetti.”

Kolmas oppilas voi mennä seisomaan

pulpettia esittävän oppilaan viereen

ja sanoa:

”Minä olen oppilas,

joka teroittaa kynäänsä

opettajan teroittimella.”

Näin jatketaan,

kunnes kaikki ovat mukana yhteiskuvassa.

Ryhmätehtävä 2 

Tehkää yksin, pareittain tai pienryhmässä still-kuvia.

Kuvien aihe on ”Ensimmäinen päivä uudessa koulussa”.

Still-kuva tarkoittaa,

että osallistujat ovat liikkumatta

aivan kuin he olisivat valokuvassa.

Esittäkää valmiit kuvat muille.

Mitä tilanteita yleisö näkee kuvissa?

Minkälaisia henkilöitä ja tunteita

yleisö näkee kuvissa?

Katsoja voi valita jonkun henkilön still-kuvasta

ja mennä seisomaan tämän taakse.

Sen jälkeen hän saa sanoa,

mitä henkilö voisi ajatella kuvassa.

Paritehtävä 3

Seisokaa parin kanssa vastakkain.

Ottakaa hassuja ilmeitä ja asentoja.

Kumpi osaa olla pidempään nauramatta?

Kuinka olla olemassa ilman isää

(sivut 14–17)

Keskustelutehtäviä

Mitä syitä voi olla sille,

ettei Ansku halunnut kertoa Arsille,

kuka Arsin isä on?

Minkälaisia erilaisia perheitä on olemassa?

Mitä tarkoittavat seuraavat nimitykset:

Ydinperhe

Uusperhe

Sateenkaariperhe

Sijaisperhe

Suurperhe

Kuinka valita sopiva liikuntaharrastus

 (s. 18–20)

Kirjoitustehtävä, jonka voi tehdä 

yksin, pareittain tai ryhmässä

Miettikää miten mainokset houkuttelevat meitä

ostamaan tai tekemään asioita.

Tee jonkin liikuntalajin mainos isolle paperille.

Etsi lehdistä tai tulosta netistä

sopivaa kuvitusta mainokseen.

Muista, että netistä lainattavien kuvien

täytyy olla sellaisia,

että niitä saa lainata ja käyttää ilman erillistä lupaa.

Tee mainoksesta mahdollisimman houkuttava,

jotta Arsi valitsisi juuri tämän lajin.

Kuinka kohdata unelmiensa nainen

(sivut 21–28)

Keskustelkaa lukemisen jälkeen

Millaisia oppilaita Korsto kiusasi?

Draamaharjoitus pareittain

Esitetään Arsin ja Pupun kohtaaminen lasiovilla.

Ensin tilanne tehdään niin,

että Arsi jännittää Pupua

ei uskalla sanoa mitään.

Sitten kohtaus tehdään uusiksi niin,

että Arsi uskaltaa jutella Pupun kanssa

ja molemmilla on hauskaa. 

Tämä voidaan tehdä monta kertaa

eri tavoilla.

Pariharjoitus 2

Kaksi oppilasta esittää kirjan kohtauksen,

jossa Arsi ja Pupu kohtaavat lasiovilla.

Kuka tahansa yleisöstä voi huutaa ”stop”

missä tahansa esityksen kohdassa.

Silloin esiintyjät keskeyttävät kohtauksen.

Se, joka huusi ”stop”,

saa kertoa Arsille ja Pupulle,

kuinka nämä voisivat toimia,

että tilanteesta jäisi molemmille mukava mieli.

Kirjoitustehtävä

Kirjoita Arsin tekstiviesti tai kirje,

jossa hän kertoo Pupulle

totuuden tämän saamasta kirjeestä.

Kuinka lähestytään vihollista

(sivut 29–33)

Keskustelkaa lukemisen jälkeen 

Miten Korston ja Arsin kohtaaminen sinusta meni?

Olisiko Arsi voinut toimia toisella tavalla?

Kirjoitustehtävä

Kirjoita vihkoon,

mitä Arsi näkee ja kuulee,

ja miltä hänestä tuntuu,

kun hän menee puhumaan Korstolle.

Kirjoita runo tai räp-sanoitus,

jossa kuvaat Arsin tuntemuksia.

Käytä runosi / räppisi materiaalina

asioita, jotka kirjoitit vihkoon.

Draamaharjoitus ”Omantunnon kuja

Menkää kahteen riviin niin,

että rivien välissä mahtuu kulkemaan.

Yksi oppilas kerrallaan on Korsto

ja kävelee hitaasti rivien välistä.

Toinen rivi kuiskii hänelle,

miksi hänen pitäisi jatkaa Arsin kiusaamista,

toinen rivi kuiskii,

miksi hänen pitäisi lopettaa kiusaaminen.

Lopuksi oppilas menee riviin,

jonka perustelut hänestä olivat parempia.

Seuraava oppilas kävelee rivien välistä samalla tavalla.

Näin jatketaan,

kunnes kaikki ovat kävelleet omantunnon kujan

ja valinneet puolensa.

Lopuksi mietitään yhdessä lopputulosta:

kumpi puoli keräsi enemmän oppilaita?

Kuinka kukistaa yksin

kymmenen vihollista

(sivut 34–39)

Keskustelkaa lukemisen jälkeen 

Saako koulussa kiusattu käyttää puolustautumiseen asioita,

jotka hän on oppinut itsepuolustuslajissa (esim. karate tai judo)?

Tiedonhaku- ja kirjoitustehtävä (pienryhmissä tai yksin)

Valitse kiinnostava itsepuolustuslaji

ja hae siitä tietoa kirjoista ja netistä.

Voit myös haastatella lajin harrastajaa.

Kokoa keräämästäsi materiaalista ajatuskartta.

Kaikki ajatuskartat viedään luokan seinälle.

(Tekijät esittelevät työnsä.)

Kuinka oppia uutta

valokuvista

(sivut 39–46)

Keskustelkaa lukemisen jälkeen 

Mitä tarkoittavat ”vanhempi” ja ”huoltaja”?

Milloin huoltaja voi olla joku muu

kuin biologinen vanhempi?

Arsi etsii tietoa isästään

sosiaalisesta mediasta (FB ja Instagram).

Minkälaisia tietoja sinusta voi löytää somesta?

Ketkä voivat löytää tietoa sinusta?

Miksi tietoja sinusta

voivat saada sellaisetkin henkilöt,

jotka eivät ole seome-kavereitasi?

Draamaleikki ”Kuka mun isäni on?”

Jokainen keksii henkilön,

jonka kaikki tuntevat tai tietävät.

Henkilön ei tarvitse olla oikea ihminen.

Hän voi olla vaikka Hämähäkkimies tai joulupukki.

Henkilön nimi kirjoitetaan muistilapputarralle.

Tarrat laitetaan kasaan

ja jokainen ottaa siitä itselleen tarran.

Lapussa olevaa nimeä EI SAA lukea.

Tarra kiinnitetään otsaan.

Nyt leikkijät näkevät vain toisten laput.

Leikkijät kysyvät toisilta kysymyksiä,

joihin voi vastata vain ”kyllä” tai ”ei”.

Hän voi kysyä vaikka:

”Onko mun isäni satuolento?” tai

”Onko mun isäni suomalainen?”

Kerralla saa kysyä yhden kysymyksen.

Sitten on seuraavan vuoro.

Näin jatketaan siihen asti,

että jokainen on arvannut,

kuka hänen ”isänsä” on.

Tätä on karate

(sivut 47–50)

Kirjoita esittelyteksti omasta harrastuksestasi.

Voit kirjoittaa myös harrastuksesta,

jonka haluaisit aloittaa.

Kerro, minkä vuoksi harrastat

tai miksi haluaisit harrastaa sitä.

Kuvaile, mikä harrastuksessa on parasta.

Luettele, minkälaisia taitoja harrastuksessa oppii.

Kerro, minkälaisia varusteita tarvitaan.

Lopuksi kerro, kenelle suosittelisit tätä harrastusta.

Draamaharjoitus: ”Mikä harrastus?”

Vuoron perään esitetään

jotakin urheilulajia tai harrastusta.

Esityksen aikana ei puhuta

vaan keskitytään kertomaan liikkeillä

ja asennoilla, mistä on kyse.

Katsojat yrittävät arvata, mistä lajista on kysymys.

Miksi dojon ovella kumarretaan

(sivut 51–60)

Keskustelkaa lukemisen jälkeen

minkälaisia asioita Arsi näki, kuuli ja tunsi

ennen harjoituksia, harjoituksen aikana ja sen jälkeen?

Missä asiassa hän huomasi erehtyneensä?

Miten ennakkokäsitykset ja odotukset

vaikuttavat siihen, miten tarkastelemme asioita?

Mitä haittaa tai hyötyä tästä voi olla?

Kuinka suututtaa joukkue

(sivut 61–64)

Keskustelkaa lukemisen jälkeen

Miksi Arsi kiroilee,

vaikka hän tietää, että Ansku suuttuu siitä?

Mitä mieltä olet kirolemisesta? Kirjoiletko itse?

Minkälaisissa tilanteissa olen kiroillut? 

Arsi aikoo mennä tapaamaan Simo Pakarista Tampereelle.

Miten luulet, että silloin tapahtuu?

Kuinka lähestyä isäänsä

(sivut 65–68)

TEHKÄÄ TÄMÄ ENNEN KUIN LUETTE  SEURAAVAN LUVUN

”KUINKA TEHDÄÄN TÄYSKÄÄNNÖS”

Mennään 2–4 henkilön ryhmiin.

Jokainen ryhmä saa ison paperin,

johon piirretään ihmisen ääriviivat.

Nyt paperilla on Simo Pakarinen.

Ryhmä miettii,

millainen mies Simo Pakarinen voisi olla.

Hahmoon paperilla kirjoitetaan asioita,

joita Simo Pakarisesta on kirjassa kerrottu.

Seuraavaksi mietitään,

miltä hän voisi näyttää

ja millainen hän muuten voisi olla.

Lopuksi paperit laitetaan seinälle

ja ryhmät esittelevät toisilleen,

millaisia Simo Pakaraisia on.

Kuinka tehdään täyskäännös

(sivut 69–73)

Kun luku on luettu,

sen tapahtumista tehdään näytelmä.

Henkilöt näytelmässä ovat

Arsi, Simo Pakarinen ja Piritta.

Näytelmä improvisoidaan,

sitä ei harjoitella etukäteen.

Riittää, että tapahtumien järjestys

sovitaan lyhyesti etukäteen.

Jossain sopivassa kohtaa harjoitusta

henkilöt käyvät yksi kerrallaan istumassa kuumassa tuolissa.

Kuuma tuoli on tuoli näyttämön reunassa.

Kun henkilö istuu siihen,

yleisö voi esittää hänelle kysymyksiä.

Roolihenkilöä voi esimerkiksi pyytää kertomaan,

miltä hänestä tilanteessa tuntuu tai mitä hän haluaisi tehdä.

Kysymyksiin vastataan roolihenkilönä.

Siis niin kuin esimerkiksi Arsi niihin vastaisi.

Kuinka löytää salattu tieto

(sivut 74–77)

Mietitään, millainen teksti on kirje.

Mitä ovat päiväys, tervehdys, allekirjoitus ja post scriptum.

Kirjoitetaan Arsin kirje Jussi Lehtikarille.

Mitä Arsi haluaisi kertoa Jussille?

Mitä Arsi haluaisi kysyä häneltä?

Kuinka hyödyntää vastustajan voima

(sivut 78–83)

Keskittymisharjoitus

Harjoitus on helpointa toteuttaa jossakin avarassa tilassa,

missä liikkuminen on helppoa.

Asetutaan parin kanssa vastakkain niin,

että välimatkaa on noin puolitoista metriä. Katsotaan toista silmiin.

Parit lähtevät liikkeelle ja liikkuvat tilassa.

Koko ajan katsotaan paria silmiin,

ja pysytään yhtä lähellä toista.

Ympäristö ja toiset parit täytyy ottaa huomioon,

jotta yhteentörmäyksiä ei satu.

Harjoituksen aikana ei puhuta.

Kuinka kostaa kärsimyksensä

(sivut 84–88)

Keskustelkaa, miettikää lukupäiväkirjassa:

Onko kostaminen oikeutettua?

Mitä mieltä olet Arsin kostosta?

Onko toisen valokuvaaminen pukuhuoneessa luvallista?

Minkälaisia kuvan julkaisemisesta voi seurata?

Draamatehtävä: omantunnon kuja.

Tehdään samalla tavall kuin draamatehtävä kohdassa ”Kuinka lähestyä vihollista”.

Kujan toisella puolen olevat yrittävät saada Arsia julkaisemaan valokuvan,

toisella puolella olevat yrittävät saada Arsin poistamaan kuvan kamerasta.

Kuinka tuhota pojan itseluottamus

(sivut 89–94)

Keskustelkaa tai miettikää lukupäiväkirjassa:

Miltä Arsista tuntui, kun Ansku alkoi puhua hänen pituudestaan?

Miksi Ansku halusi puhua siitä? 

Arsi ajatteli, että tytöt nauroivat,

koska hänen tekniikkaansa oli huono.

Mitä muita syitä naurulle saattoi olla?

Milloin ja mistä syistä voi alkaa naurattaa niin,

että on vaikea lopettaa?

Tiedonhakutehtävä

Hae netistä  ja tietokirjoista tietoa

12-18 vuotiaiden tyttöjen ja poikien kasvusta ja kehityksestä.

Miksi saman luokan pojilla voi olla pituuseroa jopa 35 senttimetriä?

Kootkaa löytämästänne tiedosta posteri tai ajatuskartta.

Muistakaa merkitä lähteet näkyviin.

Draamatehtävä: ”kuka olen?”

Yksi menee oven toiselle puolelle ja muut päättävät,

kuka hän on.

Toiset voivat päättää esimerkiksi.

että hän on Englannin kuningatar, vaarallinen gorilla tai lääkäri.

Kun on päätetty, kuka henkilö on, hän saa palata tilaan.

Nyt muut suhtautuvat häneen annetun roolin mukaisesti.

Jos hän on esimerkiksi lääkäri,

toiset alkavat kertoa hänelle sairauksistaan ja vaivoistaan.

Pystyykö huoneeseen tullut keksiä toisten käytöksestä,

kuka hän leikisti on?

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close